Banken bakom det svenska landslaget - Stürmerfoul

Banken bakom det svenska landslaget

Mästerskapen avlöser varandra just nu för de svenska handbollslandslagen. Spelare och tränare kommer och går, men de viktiga sponsorerna består. En av dessa är en lokal skånsk bank.

– Väldigt få lokala företag jobbar på det sättet, säger Marcus Nilsson, marknadschef på Sparbanken Skåne.

Traditionellt är det oftast stora nationella, många gånger internationella, företag som ingår partnerskap med populära landslag. Det svenska handbollslandslaget är inne på sitt fjärde år, av minst sex, med en mycket lokal aktör: Sparbanken Skåne.

– I grund och botten handlar det om exponering av varumärket, men för oss är samarbetet betydligt mer än det. Vi är något så ovanligt som en bank med handboll i vårt DNA. Sedan många år tillbaka jobbar vi med alla elitlag i vårt verksamhetsområde, men även med ett stort antal lokala föreningar. 

– Vi vill helt enkelt vara med i sportens utveckling, hela vägen från barn och ungdomar, till elit, parahandboll och landslag.

Varför handboll?

– Dels faller det sig naturligt eftersom sporten har en sådan stark tradition i Skåne. Men även för att vi vill stå för och förknippas med de värden som finns inom handbollen. Det finns dessutom en publikkultur som är väldigt familjär; det är en positiv ton på läktarna vilket inte alltid är självklart inom andra idrotter.

Sparbanken Skåne ägs till 78 procent av Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, Sparbanksstiftelsen Finn och Sparbanksstiftelsen 1826 – de har var sitt ”hörn” av Skåne där de arbetar med samhällsutvecklande insatser. Resterande 22 procent ägs av Swedbank. 

– Våra huvudkontor har alla legat i starka handbollsorter som Ystad, Lund och Kristianstad, exempelvis. Våra kunder och anställda har många gånger föreningslivet och handbollen gemensamt.

Steget från lokala elitlag till landslag kan tyckas vara långt?

– Ja, väldigt få lokala företag jobbar på det sättet. Mycket beror det på handbollslandslagets öppenhet och proffsighet, där Stefan Lövgren och hans team gör att partnerskapet fyller sitt syfte och målsättning, och där vi känner att man får valuta för pengarna.

Vad mer får ni ”tillbaka” än just exponeringen?

– Det finns flera saker och för oss känns det såklart extra bra när vi är med och bidrar till sporten på olika sätt. Genom att vi stödjer handbollen kan vi vara med och göra skillnad för dem som är en del av den. En annan intressant detalj är att landslagssamlingarna återkommande sker på vår hemmaplan, och med samlingar i Skåne får vi synlighet och närhet i ett mycket relevant sammanhang tack vare vårt goda samarbete. Nilsson lyfter också en annan detalj till varför handbollslandslaget, både herr och dam, lockar.

– Det är ständigt återkommande mästerskap och det är då man lyfter. Normalt sett får lagen bra TV-tider med mycket tittare. Vi försöker att mäta hur mycket exponeringen resulterar i nya kunder och så, men det är alltid svårt att få en exakt siffra på det. Vi vet att vi har fått nya kunder tack vare detta, men det att sponsra på denna nivå är en långsiktig idé om att knyta samman lokalt skånskt förenings- och näringsliv genom landslaget. 

Inför damernas EM i Danmark ställde flera spelare upp på små korta reklamfilmer med banken där det pratades vardagsekonomi.

– Vi gör ofta filmer till sociala medier och annat som faktiskt blir väldigt uppskattade och inte bara ses som reklam. Vi vill göra det lilla extra och det finns ett stort utrymme till att vara kreativ och göra saker med dessa handbollsspelare. De är väldigt ödmjuka och tillmötesgående.

– Oavsett om vi pratade om vikten av en god semesterkassa eller hur man sparar generellt så berättade spelarna om sina erfarenheter från hjärtat. Det är då man får det fungera!

– Ett underbart exempel på ödmjukheten och humorn var när vi frågade vad de tycker om att slösa pengar på? ”Dyrt mjöl när jag bakar” blev svaret från en av spelarna. Det säger ganska mycket om handbollen och landslaget.

Hur ser framtiden ut med erat samarbete?

– Vi arbetar med treårsavtal och är inne andra svängen nu med två år kvar. Vår ambition är att ligga kvar längre än så.

Hur påverkas värdet i sponsringen under coronatider när det blir mindre fysiska träffar med landslaget?

– Detta året har varit speciellt och alla har fått jobba mer digitalt, men dialogen med Handbollslandslaget har varit levande och det finns en strategi kring både marknad och media, där Daniel Vandor gör ett stort jobb, som fungerar. Ärligt talat tror jag det är svårare att hitta ett mer lämpligt landslag att jobba med än handbollslandslagets, avslutar Marcus Nilsson. 

Skrivet av


Christoffer Ekmark
Journalist som sent i livet frälsts av handbollen. Ansvarar för det redaktionella innehållet. Tar gärna emot tips om människoöden, historier eller allmänt sköna storys.