Föreningars nätverk blir allt mer digitala - Stürmerfoul

Föreningars nätverk blir allt mer digitala

Föreningslivets förutsättningar har förändrats i takt med digitaliseringen. Coronaepidemin har om något tvingat klubbar att jobba hårdare med de frågorna.

I handbollens värld går det däremot trögt med den digitala affärsutvecklingen. Något som Christer Haglund på Never Offside hoppas kunna ändra på med appen ”Score”.

Inga matcher. Ingen publik. Stiltje i kommunikationen.

Covid 19-situationen har brutalt rivit upp stora hål hos idrottsföreningarna. Sponsorernas pengar har aldrig varit viktigare. Samtidigt som många sponsorer aldrig har fått mindre för sina pengar.

Krisen blev total kort efter epidemins utbrott.

Fortsätter den, och det verkar i skrivande stund avlägset – åtminstone ur en föreningskassörs perspektiv, så kan det resultera i katastrof.

Adapt or die är den bistra verkligheten – nu mer än någonsin.

För föreningarna gäller det att snabbt hitta fungerande lösningar för att kunna behålla sitt affärsnätverk och fortsätta utbyggnaden av detsamma. Samtidigt som intresset för klubben, lagen och de sociala projekten också måste bestå.

– Alla de bitarna erbjuder Never Offside i de mobila kommunikationsverktyget Score, säger Christer Haglund, som för dagen arbetar intensivt och i Coronatider anmärkningsvärt framgångsrikt, med att få flera av landets publikt sett största föreningar att sjösätta appen inom sin verksamhet.

– Främst är det de största klubbarna inom fotbollen och ishockeyn som vi hunnit fokusera på. Vi har idag avtal med Allsvenska klubbar som Hammarby, IFK Göteborg, IFK Norrköping och Mjällby – den senare, en i sammanhanget liten klubb som verkligen bestämt sig för att etablera sig på en högre nivå och bli proffsig även på sidan av planen. Västerås SK, Örgryte och Östers IF är några Superettanklubbar som också inser det nödvändiga med att bli mer kommersiell och digital som klubb. 

Christer Haglund

– Sedan har vi Luleå Hockey, Linköping, Vita Hästen och Björklöven, än så länge, inom ishockeyn som förbereder inför sin säsong. Men även golfklubbar använder appen som kommunikationsverktyg med sina sponsorer och medlemmar. Huvudfokus för oss har legat på på hockeyn och fotbollen, där det finns en större mognad och resurser för att sätta upp produkten, säger Haglund.

Varför ligger handbollen efter? Har det att göra med att förbund och huvudsponsorer satsat hårt på Gameday-appen, som kanske inte blivit den succé man hoppats på ännu?

– Nej. Vi ser inte Gameday-appen som en direkt konkurrent, det är mer ett digitalt matchprogram och frälser mer de redan frälsta. Jag har inget negativt alls att säga om Gameday – däremot kanske beslutsfattarnas prioritering känns lite tveksam. Vi är väldigt intresserade av att jobba med handbollsklubbarna och har fört diskussioner med både klubbar och ligan, men jag upptäckte att det fungerar lite annorlunda i handbollens och de mindre sporternas värld.

Hur menar du då?

– Responsen från sälj- och marknadspersonerna i klubbarna har varit väldigt positiv. Problemet, hos de klubbar jag varit i kontakt med, är att de måste få igenom förändringar och förnyelser hos sina respektive styrelser – och gapet mellan deras roller till styrelsebeslut är betydligt större än inom fotbollen och ishockeyn. Förtroendet för de operativa människorna känns lägre, vilket gör förändringsbenägenheten låg. Sedan är även ligaorganisationens mandat extremt mycket lägre och det hänger naturligtvis ihop med att både SEF (Fotboll) och SHL (Hockey) levererar skyhögt mycket mer centrala pengar årligen till klubbarna. Då är det förstås lättare att få mandat då i andra frågor.

Det kanske beror på att få klubbar har personer som jobbar professionellt med liknande frågor?

– Så är det förstås, men att använda digitala verktyg gör att du får mer gjort än med mänskliga resurser. Score är en katalysator för mer affärer, effektivare administration och träffsäker och egenägd kommunikation. Det kostar inget för klubben, men det skapar nya stora intäktsmöjligheter.  

Fanns det något annat du reagerade på när du steg in i handbollens maktkorridorer?

– Som jag sa ovan, det är en svår roll som Gentzel och gänget har utan jättestora media- och sponsorintäkter i ryggen, men många av ligans klubbar är små och dom flesta väntar på centrala initiativ då tiden för att vara innovativ är knapp hos klubbarna. Många ideella resurser och svårt att få ihop vardagen. Men under Coronan har ny tid och nya möjligheter skapats, när samarbeten ställs på sin spets.  

Har fotbollen kortare beslutsvägar?

– Ja, mer pengar till fler resurser är huvudskälet. Men David vann mot Goliat – som mindre spelare måste man vara smartare och jobba hårdare. Som Ljubomir Vranjes, ha ha….

Ok. Pitcha snabbt. Varför skulle handbollen må bra av Score?

– Med Score skapas det förutsättningar för såväl centrala sponsorer som för fler och mer intäkter från klubbarnas lokala marknad. Score är ett kommunikationsverktyg och sponsorer kräver idag inte bara affärsnytta i ökad grad, man vill också ha kontinuerlig återkoppling mot de överenskommelser man gör med klubbarna. Inom handbollen är det direkt avgörande för ”Vi ställer upp” arbetet att man också återkopplar och rapporterar till sina partners. Gör man det bra så är jag säker på att det finns mer pengar för klubbarna mot både det lokala näringslivet som mot kommun och landsting. I mina ögon är det fortfarande för mycket skyltar, tröjreklam och enkronasmatcher fortfarande i handbollen.

– Vad de seriösa sponsorerna efterfrågar är; hur kan man investera 100 000 kronor och få tillbaka 500 000 i affärer – dit måste klubbarna försöka ta sig.

Är det inte rekordsvårt att ta den diskussionen med företagen under Covid 19-krisen då folk permitteras eller förlorar sina jobb?

– Så kan det vara. Nu är många sponsorer tveksamma till att sponsra föreningar när de samtidigt tvingas säga upp anställda. Men om man som klubb kommunicerar, gör ett samhällsnyttigt arbete, verkar för att hjälpa företagen och dessutom bidrar med affärsnytta så kan det ju bli så att företagen förlorar ännu mer pengar på att inte fortsätta investera i klubben.  

– Kan man som klubb säga med belägg, att ”vi förstår att det är tuffa tider, men vi vet också att ni har får nya kunder via vårat samarbete och nätverk”, så har man kommit väldigt långt och sitter säkrare i relationen. Målsättningen måste vara att företagen inte ska ha råd att stå utanför sponsornätverket. Utan ett verktyg för interagerande mellan matcherna och för att kunna sätta mätbart värde på sponsorskapet riskerar klubbarna att komma än mer på efterkälken mot den lokala fotbolls- eller ishockeyklubben.

Så hur fungerar just Score?

– Det är en mobil applikation (app) som anpassas efter respektive klubb, både utseende- och innehållsmässigt. Den skickar ut pushmeddelanden, påminnelser till möten, tävlingar, matcher och så vidare, hanterar och administrerar event och samlingar på hemmamatcher, men också erbjudanden till andra företag och till supportrar och medlemmar. Exempelvis: ”Nu är det dags att byta vinterdäck, gör det hos klubbens partner Nilsons Bildäck på Storgatan, så får Ni även 20 procents rabatt via klubben”. 

– Men det är också ett utmärkt tillfälle att informera om sina sociala projekt, som ”Vi ställer upp”.  Det är ett kommunikationsverktyg där medlemmar, sponsorer och klubb tillsammans får en gemensam digital mötes- och affärsplattform. Varje klubb måste nu även utveckla sin digitala arena som sträcker sig längre och mer brett än bara hallen. Där är kärnpunkten och det räcker inte med tabeller, laguppställningar och logotyper längre om man ska var i framkant.

Du vet vad handbollsklubbarna säger nu va?

– Vad?

”Vi har ju Facebook…?”

– Jo, det är ju lite så. Det eller hemsidan. Men man måste idag äga sin egen kommunikation, och börja tjäna pengar på det. Låt inte Mark Zuckerberg (Facebook & Instagram) tjäna pengar på den content som klubbarna äger och tar fram. Med en egen kommunikationskanal som Score skapas helt nya möjligheter. Facebook och Instagram ska vara komplement istället.

Har företagare och publik samma väg in i appen?

– Nej. Du loggar in antingen som partner till klubben eller som privatperson. Som partner har du erhållit ett lösenord för att komma in i finrummet och som privatperson kan du se innehållet, men måste registrera dig för att ta del av det som erbjuds.

Kan det vara så att handbollsklubbar är för små för att nyttja en liknande app optimalt? Många har ju också en publik som är rätt åldersstigen?

– Nej, snarare tvärtom. Om klubbarna har ett verktyg som Score med endast exempelvis 10-20 sponsorer så är en partner- eller klubbapp ett fantastisk verktyg för att locka in fler företag. Man ska inte ens behöva vara handbollsintresserad, kanske inte bo på orten eller ha tid att gå på matcherna, men ändå se affärsnyttan och det goda i att investera i en handbollsklubb. Handbollen måste ta upp kampen och attrahera fler än bara oss som älskar handboll.

– Dom som spelar handboll idag, aktiva seniorer och ungdomar, har en helt annan relation till det digitala och mobiltelefoner. Score gör att sponsorn tjänar pengar vilket gör att klubbarna tjänar pengar och supportrar och medlemmar spar pengar i sin privat ekonomi. Alla vinner – utom dom som står utanför.

Vilka andra utmaningar ser du inom handbollen när det gäller sponsring och nätverk?

– Det är relativt likt andra sporter. Försöka nå ut utanför handbollsfamiljen med aktiv och relevant kommunikation. Knyt ihop sponsorer med konsumentmålgrupperna – där har alla sporter en bra bit att vandra även fotboll och hockey, men som dock tar rejäla kliv nu.

Just nätverksträffar kanske är svårt att arrangera effektivt just nu?

–  Klart att alla saknar fysiska möten, inte minst i samband med hemmamatcherna, men sanningen är att det görs otroligt lite affärer i idrottshallarna även innan Covid19. Dom flesta är där för att se matchen och har ofta med sig sin egen kund. Då är det bättre att knyta an till det gemensamma nätverket eller intresset mellan matcherna – om man har verktyg för det. Med ett verktyg som Score väljer sponsorn själv sin egen grad av samverkan. Man tar hästen till vattnet, men sen måste dom dricka själva. Många klubbar förstår inte att hästen inte bara vill titta på vattnet, dom vill dricka också annars finns det vatten på annat håll.  

Tror du att handbollen kommer kunna ta det steget i sin evolution, alltså att bli mer digitala?

– Man har inget val. Varken som sport i stort eller som enskilda föreningar. Just därför tänker vi fortsätta att inrikta oss mot handbollsklubbarna på olika nivåer och glädjande nog det flera som själva tagit kontakt med oss just under coronaepidemin.

Så handbollen med sin tunga tradition har en framtid även i en mer digital värld?

– Absolut, jag är uppväxt med handboll, satt klistrad i Sporthallen i Eskilstuna och njöt av Bobban Andersson på 70-talet, gjort några mål på Thomas Svensson innan han nådde upp till ribban och missar inte en landskamp på TV. Carlén, Löfgren, Wislander är mina hjältar och Bengan Johansson är, i mina ögon, Sveriges kanske största ledare genom tiderna. Hanbollen är också bäst på jämlikhet och har alltid varit. Man ska inte ta för lätt på historia och nostalgi heller – hjärta och hjärna i kombination är ett bra recept.

Nyligen blev Önnereds HK första svenska handbollsklubb på elitnivå att teckna avtal med Score. Jozo Matovac är marknadsansvarig i föreningen:

– Vi måste hitta nya vägar och detta är absolut någonting vi vill testa. Vi måste utveckla hur vi jobbar både nu och i framtiden. Både med partners och med medlemmar och vi tror att detta är en bra plattform. Tidigare har vi saknat kunskap inom social media, men föreningen har tagit in nya personer på det området. Antingen får man sitta och titta på, eller så får man hänga med.

Vilken nytta tror du att Önnereds HK kan ha med den här appen?

– Vi har mycket sociala CSR-projekt som vi vill kunna kommunicera ut bättre, och då är detta ett sätt. Men vi hoppas naturligtvis att Score kommer att vara nyttig i alla sammanhang.


Skrivet av


Christoffer Ekmark
Journalist som sent i livet frälsts av handbollen. Ansvarar för det redaktionella innehållet. Tar gärna emot tips om människoöden, historier eller allmänt sköna storys.